Međunarodni eTwinning projekt L’intelligence artificielle dans l’éducation (Umjetna inteligencija u obrazovanju) realizirao se tijekom školske 2023./2024. godine u suradnji s projektnim partnerima IX. gimnazijom iz Zagreba te Science and Arts Center iz Turske. U projektu su sudjelovali učenici drugih, trećih i četvrtih razreda naše škole dok je u projektu surađivalo ukupno 101 učenik.
Nositelji aktivnosti naše škole su: S. Markota, prof. filozofije i francuskog jezika i književnosti, M. Maršić, prof. informatike, M. Jonjić, prof. fizike, S. Jelavić, mag.psych., A. Mendeš, prof. matematike, Marijana Vuković, prof. biologije, D. Šućur, prof. njemačkog jezik a, D. Bošnjak, prof. hrvatskog jezika, I. Eterović, prof. hrvatskog jezika, A. Rezo, prof. hrvatskog jezika, T. Rajič, školska knjižničarka.
Uz intenciju osvješćivanja prednosti i nedostataka umjetne inteligencije u obrazovanju, drugi su ciljevi razvijati kritičko mišljenje i kreativnost, refleksiju i sposobnost valjane argumentacije, rješavanje problema, komunikaciju i suradničko učenje, inovativno i skeptičko mišljenje, razvijanje jezičnih kompetencija, digitalne i medijske pismenosti.
Učenici su izrađivali logo projekta te glasovali i izabrali najbolji, predstavljali se na engleskom, francuskom i hrvatskom jeziku te kreirali vlastitog avatara. Na početno pitanje jesu li svjesni uporabe umjetne inteligencije u svakodnevnom životu, 35% učenika je odgovorilo da su u potpunosti svjesni, a 65% da su djelomično svjesni. Pristupili su zatim ispunjavanju upitnika o istoj temi a zatim su usporedili svoju početnu tvrdnju sa dobivenim rezultatima upitnika i podijelili svoja razmišljanja na Twinboardu. Jedna od naših učenica četvrtog razreda je objasnila: “Točno sam odgovorila na 5 pitanja, a u anketi sam navela da sam djelomično svjesna utjecaja umjetne inteligencije u svakodnevnom životu. U skladu s mojim odgovorom, smatram da ima još jako puno toga što ne znam o umjetnoj inteligenciji i njenom prisustvu u svojoj svakodnevici.” Informirali smo se i educirali o umjetnoj inteligenciji, vrstama i njenoj povijesti, robotima sutrašnjice (današnjice), Turingovu testu, a putem različitih internetskih izvora te naveli vlastitu definiciju umjetne inteligencije, primjer njene pozitivne primjene čija je posljedica dobro za čovjeka i drugi, suprotni, primjer koji bi mogao biti razlog za našu zabrinutost. Istražili smo i isprobali alate umjetne inteligencije za generiranje teksta, slika i videozapisa te osvijestili prednosti i nedostatke prilikom stvaranja sadržaja, formulirali zaključke o umjetnoj inteligenciji te provjeravali njihovu valjanost. Učenici su navodili i druge alate koje su do sada isprobali, a među navedenima se ističu ChatGPT i Canva koje su koristili za potrebe nastavnih aktivnosti. Učenici koji uče francuski jezik napisali su i recepte za korištenje umjetne inteligencije navodeći sastojke i objašnjavajući pripremu, a navodili su svi i vlastite savjete za uporabu alata umjetne inteligencije od kojih ističemo samo neke naših učenika :
“Koristite alate umjetne inteligencije za istraživanje različitih perspektiva i razvijanje kritičkog mišljenja. Postavljajte pitanja i tražite dublje razumijevanje tema koje proučavate. Ne uzimajte sve zdravo za gotovo. Neka vam umjetna inteligencija bude nadopuna, a ne zamjena.” , “Moj savjet je da više vjerujemo vlastitoj nego umjetnoj inteligenciji.”, ” Pri korištenju umjetne inteligencije obratite pozornost na točnost informacija koje vam ona nudi, koristite ju promišljeno i u korisne svrhe. S obzirom na to da vam ona sve nudi na gotovo, ne dopustite da zamijeni vaš um.”, “Moj savjet je da prije korištenja određenog alata provjerimo njegov način rada kao i njegove mogućnosti te tijekom samog korištenja budemo oprezni s dijeljenjem naših podataka.”
Iz mnoštva korisnih savjeta, jasno je s kojom zrelošću naši učenici pristupaju alatima umjetne inteligencije te da su jako osviješteni kako bi ih ispravno trebalo koristiti te s kojim oprezom im treba pristupati. Evidentno je kako je naš projekt postigao svoj cilj i kako su realizirani svi unaprijed predviđeni ishodi projekta a integrirani u predmetne kurikulume i kurikulume međupredmetnih tema.
O umjetnoj inteligenciji nas je poučavao i dr. sc. Frane Petric sa Fakulteta elektrotehnike i računarstva iz Zagreba koji nam je u ožujku održao predavanje na temu Robotika i umjetna inteligencija: što nas čeka u industriji 5.0.
Svi radovi naših učenika i rezultati projekta objavljeni su na Twinspaceu na European School Education Platform.
Slavenka Markota, prof. izvrstan savjetnik